Een auto die zichzelf parkeert en voor komt rijden wanneer je klaar bent met winkelen – een droom? BMW wil het werkelijkheid maken.
Op de hoogste verdieping van de parkeergarage van een casino in Las Vegas demonstreerde de automaker een BMWi3 die precies dat kunstje klaarspeelt. Dat schrijft Forbes. BMW noemt het zelf Remote Valet Parking Assistent.
Commando via smartwatch
Bij de demonstratie werd via een smartwatch het commando gegeven om de auto te laten voorrijden. De BMW heeft wel een plattegrond nodig van de garage. Via vier laserscanners, aan iedere zijde van de auto, krijgt de wagen vervolgens een idee te krijgen van zijn omgeving. Via het algoritme van de auto en de informatie van de plattegrond en sensoren kan de auto een vrije parkeerplaats vinden.
Die plattegrond moesten de medewerkers van BMW trouwens zelf maken, speciaal voor de demonstratie. Plattegronden lijken voorlopig een achilleshiel voor zelfrijdende auto’s – die van Google heeft ze ook nodig. Volgens BMW-onderzoeker Werner Huber kan het bedrijf om te beginnen proberen om de plattegronden op te vragen bij de eigenaren van garages. Zijn team liet ook zien hoe de BMW met behulp van zijn sensoren een botsing wist te voorkomen.
Aarzelend Google achterna
Onder druk van de ongechauffeerde auto van Google zijn meer automakers dit pad opgegaan, maar met merkbare aarzeling. “We kunnen waardering opbrengen voor wat Google doet, omdat zij het idee van de autonome auto promoten en het pad voor ons effenen”, zei Huber. “Maar we benaderen dit uit een andere hoek. Als automakers zit onze ervaring bij het bouwen van auto’s, en moeten we ons de processen van een IT-bedrijf eigen maken.”
Hij gaf toe dat het voor een bedrijf als BMW nodig is om samenwerkingsverbanden aan te gaan, maar wilde niet speculeren of het bedrijf met Google in zee gaat. Huber houdt het erop dat deze technologie over acht jaar op de markt kan komen. De kosten van de sensoren zijn nu nog hoog. Zelfrijdende auto's zijn nu in Duitsland nog verboden. "Vaak is de technologie er al, maar is het wettelijk kader nog onduidelijk", aldus Huber.
Lees ook
Gewoon je smartphone in je auto pluggen, is dat nou zo moeilijk?
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl